Juden in Ingolstadt


 אינגולשטאט

Zwar reicht die Geschichte der Juden in Ingolstadt bis zu den Anfängen der eigentlichen Stadtgeschichte zurück, aber angesichts zahlreicher Unterbrechungen und Brüche, ist von der in der Summe doch Jahrhunderte umfassenden Präsenz in der  Stadt, außer dem jüdischen Friedhof, einer kleinen Enklave mit 52 Steinen am Westfriedhof, fast nichts zu merken.

Unter den deutschen Großstädten ist die „Autostadt“ Ingolstadt diejenige mit der geringsten Arbeitslosigkeit, andererseits jedoch die einzige Großstadt in Bayern ohne eine aktuell bestehende jüdische Gemeinde – ein seit der Nachkriegszeit, nunmehr seit rund sechzig Jahren andauernder Zustand. Nachdem vielerorts in Deutschland in den letzten Jahrzehnten wortreich von einem „Aufblühen“ jüdischen Lebens die Rede ist, kann man fragen, warum dies in Ingolstadt offensichtlich anders ist. Angesicht der auch in Ingolstadt wechselvollen Geschichte – die heute zudem noch kontrovers diskutiert wird, etwa ob sich hier oder da tatsächliche eine mittelalterliche Synagoge befand – kann man sich auch fragen, ob die „judenfreie“ Realität in Ingolstadt seit dem Zusammenbruch des Nazi-Regimes, nur eine weitere jahrzehntelange „Pause“ darstellt oder ob die Geschichte des Judentums in Ingolstadt faktisch beendet ist und keine Fortsetzung mehr haben wird. Ein Unglück (?), das ansonsten nur zahlreiche Dörfer und Kleinstädte in Bayern betreffen würde.

The history of Jews in Ingolstadt is as old as the city. Apart from the fact that also in Ingolstadt there were continual interruptions – expulsions and  resettlements after some years an decades – hardly anything in Ingolstadt recalls the century long presence of Jews in the second largest city in the Bavarian district of Upper Bavaria, which is part of the so called Munich Metropolitan Area. Ingolstadt is the setting of Mary Shelley’s “Frankenstein” novel. Adam Weishaupt in 1776 founded here the Bavarian “Iluminati” order which has been surrounded by umpteen legends and in 1516 the no less famous Bavarian Brewing Act was issued in Ingolstadt, which in 1472 became the seat of the first University in Bavaria.

Gun barrels at the Bavarian Army Museum, since 1969 at “Neues Schloss” Ingolstadt, regarded as the “most important military museum” in Germany.

Ingolstadt as headquarter of the automobile manufacturer “Audi” has the lowest unemployment rate of all German major cities (with at least 100.000 inhabitants), however it also is the only Bavarian major city which after World War Two has no new Jewish community.  Only the small Jewish cemetery, a walled-in enclave within the Westfriedhof with its 52 grave markers is a visible remnant. During the last two decades almost everywhere in Bavaria as well as in Germany emerged new re-established Jewish communities, even in rather small towns like Upper Palatinate Amberg or Weiden  (with some 40.000 inhabitants each).  So the question is raised why and what is different in Ingolstadt? Is the absence of a Jewish community in Ingolstadt just one of the many interruption in the long history of the city or has the extinction of the Ingolstadt’s Jewry been the last word.

Coat of arms of the City of Ingolstadt, it depicts a(n usually blue) “fire-spitting dragon” (Old-German: pantier), folk-etymologically reinterpreted as “panther” (jaguar).

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